FORSIDEN
OKTOBER MÅNED
SEPTEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
TILMELD / AFMELD
GRATIS DOWNLOAD
MALERENS MESTERVÆRK
YPPERSTEPRÆSTENS SØN
TV MED GERT GRUBE
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Fortælling af Gert Grube
Malerens Mesterværk



Malerens Mesterværk


En fortælling af Gert Grube




Solen var på vej ned, og ude ved Jyllands vestkyst gav den genskin i havet og oplyste toppen af klitterne på en smuk måde. Det var stadig lyst, men de lange skygger bød mørket velkommen. Enkelte mennesker sås endnu på stranden.

 

Stedets skønhed var mærkbar på sindet. Tid og rum forandredes på disse strandture og satte fantasien i gang, når man lod blikket skue ud over de uendelige vidder. Det var som om, menneskene blev en del af naturen på en særlig måde.

 

Midt inde i klitterne lå et stråtækt hus, som tilhørte kunstmaleren Roger. Han havde i mange år tjent til det daglige brød ved at sælge sine malerier. De fleste billeder havde haft havet og klitterne som motiv.

 

Roger gik ofte ture ved havet og lod vestenvinden trænge igennem sit tøj. Vinden virkede på hans sind, så det blev fyldt med minder fra alle de gode oplevelser, som var blevet ham forundt gennem livet. Blandt andet glædede det trygge barndomsminde ham altid.

 

I alle moderens breve, som han havde gemt, havde han også et kært minde. Han kaldte dem ”kærlighedsbreve”, fordi brevene næsten kun indeholdt opmuntringer på stribe, en lang lyskæde i ord.

 

Når han kom hjem til sit lille hus efter strandturen, blev alle indtrykkene forvandlet til varme farver på hans lærreder. Det var næsten som om, han kunne trylle med farverne.

 

Huset var nøjsomt indrettet, og man kunne ikke sige, at der var sirligt og rent. Spindelvæv sås i alle hjørner af huset, og der lå et pænt lag støv på de ting, som der ikke var flyttet rundt på de senere år. Låget fra en papkasse tjente som gardin i det store vindue mod syd. Tekopper stod rundt på bordet, og opvasken i køkkenet havde hobet sig op. På en stol lå en stak skitsetegninger, og i et vindue lå en død sommerfugl.

 

I det sidste år havde han ikke fået noget malet på grund af en sygdom, der var kommet snigende og havde gjort ham uendelig træt. Det fyldte ham med mismod. En ramme med et hvidt lærred stod ganske vist parat, men han kunne ikke overvinde trætheden, der gjorde ham tungsindig.

 

De fleste dage lå han kun på sofaen og kiggede ud ad et lille vindue mod øst. Her betragtede han morgensolen og fuglene, der fløj forbi, og i det fjerne så han mennesker, der drog af sted til deres arbejde. Ved middagstid kom en flink nabokone og lavede mad til ham, og de fik sig en god snak om, hvad der foregik på egnen. De talte også om kunstnerens liv og virke.

 

Han var enebarn, og i en tidlig alder havde forældrene lagt mærke til hans talent for at male og tegne. Han kom derfor på et malerkursus inde i byen, og det ændrede hans stil og gav ham ny viden om malerkunsten. Alle hans malerier gik som varmt brød, når kunderne så dem.

 

Han ønskede stadig at tage fat i paletten, blande farver og pensle løs, og lå samtidig og tænkte på hvordan hans næste og måske sidste billede skulle se ud.

 

Han var kristen og meget optaget af Jesu lidelseshistorie. Kapitlet med den lidende tjener hos Es.53 måtte han læse igen og igen. Her fandt han også styrke til at leve med trætheden og det at være uvirksom på grund af sygdommen. Derfor skulle det nye maleri på en særlig måde understrege Jesus, både som den lidende og den ophøjede, og han mente kun, at det kunne ske ved et maleri, hvor fællesnævneren var kronen: Tornekronen og kongekronen, flettet sammen som en enhed! De to!

 

Han så tit hen på det tomme lærred. I fantasien havde han allerede malet billedet. Baggrunden skulle være rødbrun og henvise til blodet, og så skulle der være en tornekrone nederst og en kongekrone øverst. Det forestillede både hans eget livsgrundlag og Jesu lidelseshistorie.

 

Mens han tænkte disse tanker, faldt han i søvn og drømte, at en engel greb palet og pensel og malede et smukt billede. Da han vågnede, huskede han dog ikke motivet fra drømmen, men det greb ham, at det hvide lærred var blevet udfyldt.

 

Pludselig bankede det på døren, og ind kom den gode nabokones mand. Han havde i sine unge år dyrket maleriet, men af uforklarlige grunde var han holdt op. De fik sig en god snak om de muligheder, der lå i malerkunsten. De var enige om, at et maleri kunne sige mere end mange ord. Der er nemlig mange ting, man ikke kan sige med ord, men gennem kunst kan man godt. Et maleri kan bære et budskab og bygge bro.

 

”Skal du ikke snart i gang igen?”, spurgte naboen. ”Du er jo virkelig en kunstner. Min kone og jeg nyder det maleri, som vi købte af dig for nogle år siden.”

”Jeg orker ikke mere, men måske kunne du hjælpe mig?”, kom det forsigtigt fra kunstneren.

”Hvordan mener du?", svarede naboen.

"Jo, jeg fortæller dig, hvilken del af farveskalaen du skal bruge og vil så forklare dig om mine planer med selve billedet. Du ved jo fra vore tidligere samtaler, at jeg er meget optaget af Jesus - både som den lidende tjener og som konge. Et billede, der udtrykker netop det, vil jeg gerne have, at du maler for mig.”

”Vi kan da godt prøve", svarede naboen med et glimt i øjet. "Jeg har jo arbejdet med farver før, men du må vejlede mig. Ellers er det nok for vanskelig en opgave.”

”Ok, tag paletten og smør farverne rød, brun og gul ud på den. Inde i værelset ved siden af findes en tornekrone, som jeg engang flettede af planten ”Kristi tornekrone”. Den kan du anbringe ved siden af lærredet og lige lave en skitse først. Nogle af tornene må godt have et genskin i bunden, for hele frelseshistorien er jo bygget op om det, som Jesus gjorde for os. Han var både den lidende og den ophøjede.

 

Roger sendte nu en stille bøn opad: ”Herre, grib min nabos hænder og før penslen for ham, så det færdige billede både må blive mit testamente og samtidig til din ære.”

 

Fra sofaen lød der nu mange instrukser. Et forkert penselstrøg måtte fjernes i hast. Det var naboen dog helt indforstået med. Nænsomt og med sikker hånd blev andre farver lagt på, indtil en tornekrone dukkede frem nederst i billedet.


”Nu kommer vi til kongekronen, min gode nabo, prøv at se i mit katalog fra Rosenborg, der er et billede af en rigtig kongekrone. Hvis du forenkler det lidt, kan det passe i størrelse med tornekronen. Den skal have nogle af de samme farver, som du brugte til tornekronen, så det bliver en harmonisk helhed.”

 

Mens der blev malet, nynnede Roger sagte sin yndlingssang: ”Vær priset, Jesus Krist, Guds lam, knæl engle ned i bøn.” ”I et af versene står: ”Hent kongekronen frem til ham, og kron ham, kron ham, himlens kongesøn.” Det er det, jeg gerne vil vise med vort fælles maleri,” sagde han roligt.

 

Endelig stod billedet færdigt. Et kunstværk, som sagde mere end mange ord. Da nabokonen trådte ind, fik hun straks øje på billedet og sagde: ”Herligt at du igen er kommet i gang med at male, kun en kunstner som dig kan male det der. Det har samme kvalitet som dine andre billeder.”

 

Nu måtte Roger indrømme, at det ikke var hans penselstrøg. "Det er din mand, som har malet billedet efter min anvisning, og nu da han har færdiggjort maleriet, synes jeg, I selv skal beholde det. Men kom meget gerne over en gang imellem og tag billedet med. Så kan vi få en snak og i kan vise mig billedet. Jeg ved, det vil styrke og opmuntre mig.



Gert Grube. En forfatter og kunstner der har viet sit liv til forkyndelse.



Gert Grube er em tidligere overlærer, i folkeskolen, der har viet sit liv til forkyndelse gennem ord og gennem kunst og aktiv kreativitet. Han er fælleskirkelig med et stort netværk af kontakter ud i missionsforeninger, frikirker og folkekirker - og er selv medlem af folkekirken og har sine rødder i Indre Mission og Luthersk Missionsforening.


Gerts erklærede mål er, at bringe livsmod, at være budbringer for de gode nyheder fra og om Gud, at give mennesker en tro på - og et håb for fremtiden.


Gert Grube elsker at arbejde med ler, så det bliver til kristen symbolkunst og bibelske lerskulpturer, samt at skrive andagter til internettet og i bøger. Han benytter bibelen som udgangspunkt for sit virke og ser bibelen som Guds ord - der virker til trøst og opmuntring - og som bolværk mod bekymringer og mindreværd.


Gert forfatter eventyr-fortællinger som udgives i bøger og på nettet. Han betragter eventyret og fortællingen som et unikt godt værktøj i formidlingen til både børn og voksne - og henter bl.a. især inspiration i naturen, da man der ser Guds almagt og snilde, mangfoldighed og nåde.


Gert Grubes eventyr-fortællinger har et klart forkyndende sigte. Han vil fortælle om Gud og den ufortjente nåde. Eventyrgenren åbner op for hjerte og sind - og er et spejl for mennesker, så de i fortællingerne kan spejle deres eget liv.





Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.



Jul Jule website

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002