JULESANGE
SØGESIDE

Vitamin - BIBELLAND - Piller
Filmanmeldelse : Narnia

Den store fortælling

Sl.96,2: ”Fortæl om hans frelse dag efter dag!”

Bibelen indeholder flere missionsbefalinger. Vi har den kendte fra Matt.28,18-20 om at gå ud i alverden. Men rundt omkring i Bibelen finder vi forskellige missionsbefalinger formuleret af profeterne. Én af dem finder vi i Salme 96, hvor David tre gange opfordrer til at fortælle om Gud. Tredje gang lyder det: ”Råb det ud blandt folkene. Herren er konge!” Jo, David ved godt, hvad det drejer sig om.

I vore dage gælder Davids ord ikke mindre. Mange har taget opfordringen op og fortæller om kong Jesus, den barmhjertige og udødelige konge. For at fange folks opmærksomhed kan man sætte budskabet ind i en ramme, som folk er fortrolige med i stedet for at give tørre teologiske udredninger.

Jesus anvendte selv fortællingen som et pædagogisk middel. I sine lignelser leverer han mange fuldtræffere, som mennesker ikke kunne løbe fra. Lignelsen indfangede dem og gav dem noget at tænke over. I Mark. 4,2 står der rammende: ”og han lærte dem mange ting i lignelser.” Og alder er jo ingen hindring. David skriver: ”Selv i deres høje alder bærer de frugt, de er friske og grønne, så de kan FORKYNDE, at Herren er retskaffen” Sal.92,15-16.

Netop i disse dage går der en stor fortælling hen over filmlærredet i danske biografer, en fortælling, som er skrevet af forfatteren C.S. Lewis i en høj alder - eventyret om landet Narnia. Fortællingen er mættet med paralleller til Jesu frelsegerning. Den bibelkyndige føler sig virkelig revet med af ”den store fortælling”. Med en stram komposition, flotte billeder og levende fortællekunst går alt på lærredet op i en højere enhed. Jesu lidelseshistorie træder så tydeligt frem, så man flere gange bliver berørt. Instruktøren Andrew Adamson formår virkelig at formidle bogens klare budskab.

Jeg synes filmen fortjener 6 stjerner ud af 6 mulige. I TV 2´s morgen-TV hørte jeg en filmanmelder, der kun gav den 4 stjerner, men han havde heller ikke de bedste forudsætninger. Han sagde selv, at han ikke rigtig kunne forlige sige med den ”kristne bismag” – ”det er jo ikke noget for en gammel ateist som mig”. Vel, med den baggrund forstår man godt, at lidenskaben bag filmen forsvinder. Han ser ikke de dybere lag, som vi andre får lov til at se.

Vel, jeg vil gerne anbefale filmen på det varmeste. Jeg så den forleden og blev dybt grebet. Det er Walt Disney som står bag produktionen, og det betyder jo at filmen kan få fuld skrue på, og det har den også fået, så man imponeres. Man går fra biografen med en dyb taknemmelighed over, at Jesus på Golgata sejrede over dæmoner, død og Djævel, og at han med opstandelsen fik Guds stempel. Og ikke mindst - at han ville drage os med ind i sit varme fællesskab.

Har du mulighed for at se filmen om ”Løven, heksen og garderobeskabet”, synes jeg, du skal tage skridtet fuldt ud og ”gå i biografen”. Den varer to timer og 2o minutter, men det er ikke spor for meget. Man følger intenst med i filmen og glæder sig over de iøjnefaldende paralleller til Jesu frelsegerning.

Løven af Juda stamme

Johs. Åb. 5,5: ”Men én af de ældste sagde til mig: ´Græd ikke! se sejret har løven af Juda stamme, Davids rodskud, så han kan åbne bogrullen og dens syv segl.´”

I Bibelen findes mangfoldige billeder af Jesus. I dagens ord møder vi Jesus som Løven af Juda stamme, som har sejret over alt det onde – og det så eftertrykkeligt, at vi må stoppe vor gråd og lade jubelen få frit løb.

Forfatteren C.S. Lewis er utvivlsomt blevet inspireret af dette vers, da han skrev klassikeren om landet Narnia. I filmen optræder løven myndigt, men er samtidig ydmyg over for den opgave, som den bliver betroet - at udgyde blod for at frelse menneskeslægten. Og straks er vi over i billedet med lammet, som er omtalt i samme kapitel som løven af Juda.

Men tilbage til filmens udgangspunkt, som er 4 børns besøg hos en onkel. Under en gemmeleg forsvinder den yngste af børnene, Lucy, ind i et garderobeskab, hvor hun pludselig opdager et land på den anden side. Det er landet Narnia, hvor der er koldt og goldt, fordi ”Den hvide heks” udøver sit rædselsherredømme over alt og alle.

Lucy får forbindelse med en favn, som fortæller om den hvide heks, og det tyranni hun udøver. Det er meningen, at favnen skal udlevere Lucy til heksen for at forhindre en profeti i at blive opfyldt. Favnen fortryder imidlertid, og som straf for sit forræderi bliver den af heksen forvandlet til en stenfigur.

Senere ankommer alle fire søskende til Narnialandet, hvor de bliver advaret af et par bævere og får fremlagt den store profeti om Løven Aslans komme til landet. Det vil forvandle det hele og tage magten fra heksen.

Den yngste bror, Edmund, lader sig imidlertid lokke til at besøge heksens slot, hvor der vil være konfekt i overmål. Han skræmmes af det hemmelige politi, en flok ulve, som står i heksens tjeneste. Foran slottet står dusinvis af stenfigurer, som heksens tryllestav har formet af hendes modstandere. Heksen er for alvorlig bange for, at hendes magt er truet, for den gamle profeti fortæller også, at hun vil miste magten, når fire menneskebørn betræder landet. Hun gør alt for at lokke de øvrige tre børn op på slottet, men det hele mislykkes, fordi profetien om Aslans tilbagekomst er ved at gå i opfyldelse.

Den hvide heks kræver, at Edmund skal dø, men som stedfortræder melder Aslan sig, for han ved at der findes en lov, som blev skabt før tidernes begyndelse – en lov, som betyder, at uskyldigt blod kan redde forrædere og alle mulige andre. Aslan går nu den tunge vej op til stenalteret, hvor heksen får lov til at binde og ydmyge og dræbe ham, intetanende, at en opstandelse af Aslan vil blive slutresultatet.

Efter opstandelsen samler Aslan alle frihedselskende væsener og går i kamp mod heksen, som omkommer. Landet Narnia forvandles fra det kolde og golde og møder sit nye forår med de fire søskende siddende på hver deres tronstol.

Jul Jule website

Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side